مساعد محاضر/ادريس الرشيد

المواد الدراسية

اجبارية / اختيارية نظري / عملي مساندة/تخصصية Course Code Course Name اسم المقرر
اجبارية نظري تخصصية BT001 Biology أحياء
اجبارية نظري تخصصية BT001 Biology أحياء
اجبارية نظري تخصصية BT001 Biology أحياء

وصف المقرر الدراسي*

وصف المقرر الدراسي
Structure and function: basic units of structure define the function of all living things (students will develop an understanding of the cell). The fundamental biological processes of metabolism, homeostasis, reproduction, development, and genetics, and the relationships between the form and function of biological structures at the molecular, cellular, organismal, population, and ecosystem levels of the biological hierarchy.
أهــداف الـمـقـرر*
تزويد الطالب بالمعرفة الاساسية فى علم الاحياء بصورة وظيفية بحيث يستطيع أن يفهم ما يحيط به من الكائنات الحية.
To provide a course of basic comparative physiology, introducing students to the principles of normal biological function in a wide range of organisms;
To prepare students for subsequent biological courses that require an understanding of the physiology of organisms;
To show how animals and plants maintain an internal steady state, how they acquire and dispose of nutrients and how they detect and respond to changes in their environments;
To investigate the evolution of physiological mechanisms in vertebrates, and the influence that body size has on physiology;
To develop practical biological skills.
- Develop the scientific method of thinking in the student.

المعرفة والفهم*

المعرفة والفهم المهارات الدهنية المصادر العلمية والمهنية المهارات العامة والمنقولة
Students will be able to explain/apply: Structure and function: basic units of structure define the function of all living things (students will develop an understanding of the cell). That the student acquires the ability to link theoretical biology to practical and thus develop his mental thinking. An analytical mind and critical thinking skills. That the student acquires effective learning skills, the spirit of teamwork, the skills of positive participation and interaction

اساليب التعليم*

اساليب التعليم
الشرح والإلقاء: الطريقة السمعية، الطريقة البصرية، طريقة الإلقاء، السرد القصصي والنقاش. التعلم عن طريق التعاون بين الطلاب. التعليم باستخدام الوسائل الإلكترونية. التعلم عن طريق العصف الذهني بين الطلاب.

المراجع والدوريات*

مكان تواجدها الناشر النسخة المؤلف عنوان المراجع
Electronic copy Springer Edition 4 Steven R. Goodman Medical Cell Biology
Electronic copy Arnold Publisher 3rded Kiernan JA Histological and histochemical methods: theory and practice

المحتوى العلمي للمقرارت الدراسية*

المعمل المحاضرة عدد الساعات التمارين الموضوع العلمي
0 1 2 0 Introduction
0 2 2 0 Cell Structure
0 3 2 0 Tissue classification
0 4 2 0 Membrane Transport
0 5 2 0 Nerve &Muscle
0 6 2 0 Blood Cells & Immuno
0 7 2 0 Heart & Circulation
0 8 2 0 Respiration
0 9 2 0 Nutrition & Digestion
0 10 2 0 Energy & living cells
0 11 2 0 Body Fluid
0 12 2 0 Endocrine
0 13 2 0 Nerve System
0 15 2 0 DNA Structure
0 16 2 0 Protein Synthesis
0 17 2 0 Cell Reproduction